Het gymnasium op het Willem Blaeu is niet zómaar een gymnasium. Op het Willem Blaeu kan het gymnasiumonderwijs worden gecombineerd met tweetalig onderwijs, topsport talent programma’s  en intensieve ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben. Hoe wij dit voor elkaar krijgen? Onder meer door zoveel mogelijk flexibel om te gaan met roosters, lessen en activiteiten; door veel persoonlijke aandacht aan leerlingen te geven en door, waar nodig, één-op-één begeleiding te bieden. Het gymnasium van het Willem Blaeu staat bekend om zijn sterk persoonlijke karakter. Onze gymnasiasten komen bovendien uit uiteenlopende plaatsen uit Alkmaar en omgeving. Samen met de verschillende achtergronden die zij meebrengen, heeft dit een sterk positief effect op de diversiteit van ons gymnasium. Dat maakt het leuk en maakt ons gymnasium een gymnasium van deze tijd.

Op het gymnasium leer je Latijn en Grieks, twee talen die ontzettend veel invloed hebben gehad op moderne talen, wetenschap en cultuur. Je leert niet alleen de taal, maar ook leer je veel over de cultuurgeschiedenis van de Grieken en Romeinen. Die geschiedenis zie je nog steeds terug in gebouwen, schilderijen, sport en in ons dagelijks leven. Daarnaast lees je veel mythologische verhalen over goden en helden. Bijvoorbeeld over de spannende avonturen van Herakles, de held van de 12 taken, of over Odysseus, de man die 10 jaar lang moest rondzwerven voor hij eindelijk thuis kon komen.

Op het Willem Blaeu start je met het gymnasium vanaf klas 2 vwo. Pas in de tweede klas begin je dus met de vakken Latijn en Grieks. Deze beide talen volg je in klas 2 en 3 en daarna mag je kiezen voor één van de talen of beide talen. Een leerling die het gehele vwo doorloopt met Latijn en/of Grieks, behaalt het gymnasiumdiploma.

Excursies en uitstapjes

Het volgen van gymnasiumonderwijs bestaat niet alleen uit het leren van de Latijnse en Griekse taal en cultuur in een klaslokaal, nee, we trekken er ook op uit! Onderstaand een greep uit de vele excursies en uitstapjes die we als gymnasium ondernemen.

• Bezoek aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden (incl. klassieke stadswandeling)
  • Archeologisch park Xanten (Duitsland) of het Archeon in Alphen aan den Rijn
  • Bezoek aan het Allard Pierson Museum en andere musea in Amsterdam (incl. klassieke stadswandeling)
  • Meerdaagse excursie naar Maastricht of Nijmegen of Utrecht om de Romeinse limes te verkennen.
  • Week op Romereis met klas 4 en 5
  • Vele uitstapjes op cultureel gebied: klassieke tragedies, operavoorstellingen, concerten, musea, etc.
  • Een workshop Romeins koken!

Gymnasium? Waarom eigenlijk?

De Grieken en Romeinen hebben een onuitwisbare invloed gehad op onze wereld: op het gebied van taal, filosofie, wetenschap, politiek, theater, kunst en architectuur. Allemaal gebieden waarop de Grieken en Romeinen hun sporen hebben nagelaten. Wil je onze samenleving goed kunnen doorgronden? Wil je verbanden kunnen leggen en begrip ontwikkelen voor andere zienswijzen? Ben je leergierig en wil je net een stapje verder gaan? Dan geeft het gymnasium jou die extra prikkel en de nodige bagage. Bovendien bereidt het gymnasium je goed voor op het vervolgonderwijs aan een universiteit of hogeschool.

Nóg een aantal voordelen van het gymnasium op een rij:

• Je leert op het gymnasium analytisch en abstract denken, een systematische aanpak te ontwikkelen en verbanden te leggen tussen verschillende disciplines.
  • Latijn en Grieks helpt je bij het leren van andere talen. Zo is Latijn bijvoorbeeld de basis voor Engels, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees en Roemeens (wist je dat 60% van de woorden in het Engels een basis in het Latijn heeft?).
  • Ook bij medische vakken komt kennis van het Latijn van pas. Bovendien helpt het analytisch denken en het ‘puzzel-aspect’ bij het vertalen van klassieke teksten je ook bij bèta-vakken.
  • Je wordt met andere denkbeelden geconfronteerd, hetgeen nóg meer uitnodigt tot nadenken, ook over je eigen doen en laten.
  • Als je leergierig bent en wilt worden uitgedaagd, biedt het gymnasium je een extra prikkel en verdieping en vormt het gymnasium een verrijking voor je ontwikkeling,
  • Maar vooral: het gymnasium is gewoon superleuk! Je leert twee nieuwe talen en culturen kennen en je komt in aanraking met veel mooie, spannende verhalen.

Is het gymnasium iets voor mij?

Voor leerlingen die probleemloos hun basisschool doorliepen en een vwo/gymnasium-advies hebben meegekregen, is het gymnasium vaak geen probleem. Sterker nog zo’n extra uitdaging is juist heel fijn. Wil je graag weten hoe mensen in de Klassieke Oudheid leefden? Houd je van spannende en vreemde verhalen? Ben je ook nog nieuwsgierig en bereid om je extra in te zetten? Dan is het gymnasium écht iets voor jou!

Mocht je nog vragen hebben of meer willen weten over het gymnasium op het Willem Blaeu stuur ons dan gerust even een mailtje via gymnasium@willemblaeu.nl. We vertellen je graag meer!